onsdag 29 april 2015

Transportlöpning

Just nu har jag inte tid. Med nåt alls känns det som. Min PT-utbildning tar all ledig tid i anspråk och allt som inte är ”måste” plockar jag bort. Men det gör jag gärna för utbildningen är så himla rolig och inspirerande och ger så mycket! Träningen ligger där nånstans, farligt nära gränslandet för vad som är nödvändigt och vad som bara är roligt. Och som därmed per definition skulle kunna prioriteras ner lite…. Hemska tanke…

Transportlöpning är i detta läge extra värdefullt. Jag började springa till jobbet för 1,5 år sedan och har kommit att älska dessa mornar. Det har varit lite fixande och trixande för att komma på hur jag ska göra det på bästa sätt och många undrar ”hur man gör”. Jag har därför skrivit ner mina erfarenheter, förhoppningsvis kan de underlätta för någon som är sugen på att testa!

Först ska sägas att ju mindre saker man måste bära med sig, desto bättre. Jag har alltså placerat ett dusch kit på jobbet med handduk, tvål, hårgrejer osv. Jag har även ett par skor och en jacka på jobbet, som jag kan ha när jag sedan åker kommunalt hem. Detta tar jag med mig tillbaka när jag kör bil nästa gång. Att detta är på plats är nån typ av grund för min transportlöpningsverksamhet och som gör att det funkar.

Till detta har jag skaffat en ryggsäck som jag packar ner det jag behöver för dagen, dvs kläder, mobil, nycklar, ev matlåda osv. Ryggsäckar finns det mycket att skriva om så det borde nog vara ett helt eget inlägg, men jag tar med några korta reflektioner i alla fall. Jag springer med en 15 l rygga där man även kan koppla in en vattenblåsa. Den brukar jag dock aldrig använda till jobbet. 15 l är lite för stort tycker jag, åtminstone sommartid då kläderna är tunnare och tar mindre plats i väskan. Då får man utan problem plats med allt, tom ett par skor om det behövs, utan att det blir för tungt eller trångt. Vintertid är 15 l ganska lagom, det viktigaste får plats och det är lite plats över. Skulle jag köpa en ryggsäck för transportlöpning idag skulle jag ha tänkt på följande, man lär sig hela tiden:
  • 15 l är stort, kanske 10-12 l skulle vara mer lagom.
  • Måste gå att komprimera för att minska skumpandet. Hade det gått hade jag kanske inte upplevt 15 l som besvärande stort.
  •  Bra fickor på framsidan för mobil etc. Det är irriterande att behöva knäppa av sig ryggan för att få fram nycklar osv.
  • Det måste gå att justera passformen så att den sitter tight och inte skaver på halsen. MYCKET viktig detalj, ask me…
  • Prova noga så den är lagom lång i ryggen. För mig som är ganska kort är det många modeller som stöter emot och skaver på ryggslut/rumpa.

De dagar det är möjligt att planera brukar jag ta med mig kläder, matlådan och allt som behövs till jobbet redan dagen före så att jag ska slippa ryggsäcken. Men oftast är jag inte riktigt så välplanerad utan väljer ändå att bära med mig.
Vilka dagar passar det att springa då? Det är nog det som är svårast tycker jag. Det är lite för många restriktioner att ta hänsyn till, men som vanligt, med lite planering brukar det gå att få ihop. Jag kan tex inte vara i behov av bil på jobbet under dagen, inte behöva ha dator med mig, det måste vara min ”tidiga” dag när jag inte ska lämna barn på morgonen och jag får inte ha alltför bråttom hem eftersom det tar lite längre tid att ta sig kommunalt än med bil.

Jag har 13,5 km till jobbet och det tar mig ca 1 tim och 20 min, lite för långt för att det ska vara riktigt bra men det funkar. Det blir alltså en väldigt tidig morgon, så en fördel om man är morgonpigg. När klockan ringer ångrar jag mig alltid och undrar hur jag kunde tycka att det var en bra ide att springa, just idag

Kläderna måste vara färdigpackade redan kvällen före och springgrejerna framplockade så jag bara har att äta lite frukost, hoppa i kläderna och pipa iväg.
I början är det lite pyssel med detta, så man har koll på att alla grejer befinner sig på rätt plats och så. När man väl har fått till det, och tagit sig över den första tröskeln, är det här världens bästa start på dagen. Jag älska att se tillvaron vakna och jag älskar känslan av att kunna springa dit jag ska. Det passar säkert inte alla, men för mig är det här ett bra sätt, helt enkelt.


Är du det allra minsta sugen på att testa nån gång kan jag bara säga – Gör det!

Bara att sticka iväg!



1 kommentar:

  1. Hej Åsa!
    Jag vill bara säga att det är så roligt och läsa din blogg, även om jag inte skriver kommentarer, så läser jag. Roligt att du läser till PT, man kanske ska ta och anlita dig :-). Jag har börjat springa!!! Har aldrig sprungit och tyckt att det verkar jättejobbigt, men skaffade en app som heter Get Running, där man lär sig springa, jätteroligt. Jag vet inte om jag någonsin kommer att springa ett lopp, det går sakta men säker och vi får se vad det leder till. Men att jag tycker att det är roligt är ett stort framsteg och jag är stolt över mig själv att jag verkligen orkar. Ville bara säga att jag tycker att det är roligt att följa dig på bloggen och att vi kanske kan ta en fika någon dag
    Ha det bra
    Kram Eva Sörensen

    SvaraRadera