måndag 2 november 2015

Så nöjd - hemma igen!

Jag sitter här i soffan och ler lite smått. Känner mig så nöjd med nästan allt faktiskt. Kvällens backpass är avklarat och jag hade rejält med kraft i benen, inte alltid det känns så....
Igår kom vi hem från Springtimes Familjevecka i Portugal. Det var fjärde året vi var med och detta är verkligen en av årets höjdpunkter. En inspirationsinjektion utan dess like! Vi har tränat så mycket och gått på så många roliga, jobbiga och härliga pass så jag vet inte ens var jag ska börja. Jag försöker mig inte ens på att ge någon komplett bild av veckan utan nöjer mig med det som var mina höjdpunkter.

Höjdpunkt nr 1: Löpningen, såklart!
Som vanligt startar vi varje dag med morgonlöpning längs den helt fantastiska oändligt långa stranden. Beroende på vädret är stranden helt olika, men i soluppgång är den alltid helt magisk! Kan inte tänka mig en finare start på dagen än morgonlöpningen i Portugal.


På kvällen bestod löppasset av teknikträning på olika sätt. I år var denna delen betydligt bättre än tidigare. Trots att jag har sprungit jättemycket och jättelänge och vid olika tillfällen fått mig en hel del löpteknik till livs, fick jag lära mig massor.

Vi började veckan med löpteknik och löpskolningsövningar i syfte at få ett bättre och mer ekonomiskt löpsteg. Dessa övningar kom vi sedan tillbaka till under varje pass. Under veckan sprang vi pyramidintervaller (2-3-4-3-2 min), fartlek, backe och korta intervaller (15 sek löpning-15 sek vila 8ggr, 2 min vila sedan ett set till). Inte helt förvånande var det pyramidintervallerna som jag gillade bäst. Sen är jag grymt nöjd med fartlekspasset där jag fick ihop ganska många km i ett rasande tempo. Nåja...

Höjdpunkt nr 2: Moveoo
Redan förra året kom jag i kontakt med Moveoo och gillade det på en gång. Utan att försöka mig på en jätteförklaring till konceptet handlar det om att gå tillbaka till vår ursprungliga rörelser och släppa så många regler och måsten som möjligt. Att utmana de gamla sanningar och regler som existerar inom träningsvärlden och våga lita på att kroppen och hjärnan har förmåga att agera och fungera även när man gör helt annorlunda. Man använder mycket olika grejer, bollar, gummiband, kuddar, rep, TRX band, pinnar och allt möjligt annat. Och man använder det på ett helt annat sätt än vad man är van vid sen tidigare. Vem brukar tex kasta en skivstång från ena handen till den andra över huvudet och blunda samtidigt? Men det går!! Kroppen är en fantastisk mekanism och vi har verkligen en väldigt stor outnyttjad kapacitet att klara ännu mer. Moveoo är ett koncept jag verkligen skulle vilja jobba med, måste ta reda på hur jag kan lära mig det.



Höjdpunkt nr 3: SomaMove
En annorlunda favorit, för att vara mig. Nån slags blandning av yoga, styrka, smidighet och rörlighet. Allt sånt som jag normalt sett inte gillar och är jättedålig på. Men detta - helt fantastiskt! Man jobbar med långa muskelrörelser i olika djurliknande positioner och man jobbar mycket i egen takt. Vissa positioner är avslappnande och vissa är styrkemässigt mycket krävande. Även Soman kom jag i kontakt med förra året och fick möjlighet att prova i år igen. En riktig favorit!



Höjdpunkt nr 4: Bergspasset
Att få komma upp i bergen och springa eller gå är också en riktig favorit. I år skulle barnen vara med och gå korta sträckan, 8 km, för första gången. Vi hade fixat gåstavar och de var riktigt taggade och förväntansfulla på uppgiften. Men - som ganska ofta när det gäller våra barn så blev båda akut åksjuka i bussen dit. Båda tjejerna tokkräktes samtidigt och vi kom alltså upp i berget med två helt tomma magar. Inget bra läge för att gå 8 km i raskt tempo. Jag och tjejerna stannade därför i byn när de andra stack iväg. Lite snopet måste jag säga. Men vi hade en skön stund ändå, plockade två nedfallna apelsiner och bara strosade runt.





Utöver ovanstående var det kul att träffa alla andra deltagare. Flera kände vi igen från tidigare år och många var nya. Men man delar ett intresse och man umgås lite lagom mycket så nånstans passar deta oss väldigt bra. Kanske lite tidigt att redan börja planera nästa höstlov - men får jag bestämma så blir det Portugal då också! See you there!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar