söndag 12 april 2015

Inte ännu en Quickfix, tack!

För ett par dagar sedan skrev jag ett inlägg om att hitta en livsstil som håller i längden. Som fortsättning på det inlägget, eller åtminstone lite på samma tema, funderar jag på alla mirakelmetoder som existerar. Eller som man kan hoppas existerar.

Det räcker med att gå in i en helt vanlig livsmedelsaffär så möts man av färdigblandade shakes, energibars, koffeinproppade drycker och inte minst av alla magasin och kvällstidningar som lovar bättre form på nolltid om man bara gör si eller så.
Eller ta en sväng i korridorerna på jobbet så kan jag lova att man på alltför många skrivbord ser tabletter, kosttillskott, proteinpulver och allsköns annat som ska hjälpa till mot bästa formen. För att inte tala om på gymmet, hyllan med drycker och tillskott blir större för varje vecka. Väldigt många verkar tro att man måste tillföra kroppen dessa grejer för att få resultat. Och vem vågar chansa? Tänk att lägga flera timmar i veckan på träning och så hänger resultatet på om jag dricker extra protein eller inte. Klart jag tar ett extra tillskott, för säkerhets skull. Eller??

Medan jag ändå är på gång, tar jag även upp detta med alla kostupplägg som finns. Mycket fett, lite fett, mycket kolhydrater, lite kolhydrater, äta innan träning, äta efter träning, äta det, inte äta det .... HFLC, Iso, GI, Paleo.... Hej och hå!
Jag tror att vi människor i vår jakt efter snabba enkla lösningar istället väljer bort oss. Istället för att välja det som funkar, men som kanske tar längre tid, testar vi den ena quickfixen efter den andra. Vi vill så gärna att det ska gå fort och att det ska vara enkelt.

Och enkelt är det ju. Är det nåt som är enkelt så är det ekvationen om energi.

Energi in - energi ut = balans
Mer energi in än ut = obalans
Mer energi ut än in = obalans

Kan det bli enklare? Nej, knappast! Och ändå är det så himla svårt så många gånger. Jag blir själv irriterad när jag tränat hårt och ändå inte fått de där snygga axlarna eller de där magrutorna som jag verkligen tycker att jag har gjort mig förtjänt av. Men likaväl - är lösningen att ta några tabletter, dricka nåt pulverjox eller att helt välja bort ett näringsämne? Jag tror verkligen inte det. Jag tror att lösningen är lika gammal som tråkig som välbeprövad. Ät mat, i lagom mängd i förhållande till det du gör av med, och rör på dig! Det finns säkert gånger när det kan vara lämpligt att komplettera sin kost med tillskott av olika slag och då är det bra att de finns. Det är inte det jag menar. Det jag är ute efter är att det är så lätt att fastna för de enkla lösningarna, att vi glömmer bort vad det egentligen handlar om. Kalorier in - kalorier ut. Oavsett om jag väljer bort fett, kolhydrater eller whatever gäller ovanstående ekvation. Tror jag!

För nån vecka sen såg jag en reklam som jag först var så elak så jag storskrattade åt, sen blev jag riktigt beklämd. Det finns tydligen ett medel som i reklamen sägs kunna blockera kolhydrater så att kroppen inte tar upp dem. Man kan alltså stoppa i sig det man anser att man inte ska äta, sen tar man ett piller/pulver, och det man precis har ätit liksom bara försvinner. Varför i hela världens namn äter man det då från första början undrar jag, om det nu inte var meningen att jag skulle ha det? Är det inte något som är helt fel, om man tycker att det verkar vettigt?

Jag vill inte döma någon, eller något sätt, vi har alla förmånen att få göra egna val. Jag blir bara så ledsen och frustrerad när jag ser hur ofta det i mina ögon blir fel.

Jag vill bara att DU ska må bra - och jag vill att du ska göra det på ditt sätt och på ett sätt som håller i längden!

Hur länge har den här funnits, och hur länge kommer den hålla?


1 kommentar: