tisdag 21 mars 2017

När förutsättningar förändras

Ja. Ibland händer det. Det kommer in ovälkomna, oinbjudna och icke önskvärda moment i tillvaron. Just nu är allt lite upp och ner och vi tvingas ändra och prioritera om. Det tillhör livet, men just nu är det lite rörigt. Både i huvudet och runt omkring.
Och oväntade saker händer ju. Då måste man hantera det. Men hur, tänker jag?

Kanske genom att skriva en priolista? Vad som måste göras, vad som bör göras, vad som kan vänta till senare och vad som faktiskt inte behöver göras alls. Det finns faktiskt en del sånt märker jag. Sen finns det saker som inte måste göras i betydelsen överleva, men som ändå är viktigt för att må bra. Till den kategorin hör löpningen. Eller åtminstonde någon träning. Men allra helst löpning.

Inget är som löpning. Finns inget som kan rensa huvudet så som löpning. Få mig att tänka klarare. Få mig att bli piggare. Starkare. Gladare. Känna att jag lever. Gärna i skogen. Gärna längs en sjö. Men huvudsaken är att jag får springa. Ensam. Behöver inget sällskap när jag springer. Då vill jag vara ifred och låta tankarna flöda fritt. Känna att det är jobbigt, svettigt, tröttsamt, monotont och alldeles, alldeles underbart.

När jag kommer tillbaka är jag kanske inte en ny människa. Men i allafall en förnyad människa. Med mer energi, mer kraft och mer ork. Löpningen har gett mig så mycket. Och nu ska den få ge ännu lite mer. Och det vet jag att den kommer göra!

Om en stund ska jag åka och hämta unga dottern i skolan. Då kommer det inte finnas plats för grubblerier. Då ska vi bara skratta och busa. Hela kvällen. Och i morgon är en ny dag. Vem vet vad den kommer föra med sig!?!


2 kommentarer:

  1. Ja, det är väldigt bra att prioritera sin träning har jag läst nu. Jag har också prioriterat löpning det senaste. Det går lättare och lättare att motivera sig att ge sig ut. Idag kände jag att jag rent konditionsmässigt skulle orkat hålla ett högre tempo men att jag var nära att få kramp igen och att jag fick ta det lugnare. Förövrigt är jag så glad att jag kom på det här med löpning och att jag kom igång redan under trista februari med all snö, halka, slask och elände. Nu blir det bara bättre och bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen nåt speciellt med löpning. Klarade du att sätta igång att springa under vintern kommer du känna hur himla härligt det blir framöver. Sol, grönska och lättare kläder...

      Radera