lördag 1 augusti 2015

Träning i min trädgård

Idag var en sällsynt dag. Solen sken, det var varmt och vi spenderade större delen av dagen på stranden. Tillhör inte vanligheterna denna sommar! Därefter var jag inte så sugen på att springa, ännu mindre på att åka till gymmet. Men ett pass ute i trädgården skulle däremot sitta fint kände jag.

Jag monterade upp TRX banden i plommonträdet och tog fram boll, yogamatta och några gummiband. Först avverkades ett helkroppspass med banden, vilket fantastiskt redskap det är! Så enkelt, så effektivt och så heltäckande. Det går verkligen att få till ett riktigt effektivt pass med bara dem. Genom att variera höjden på banden och vinkeln på kroppen går det att få övningarna riktigt tunga om man önskar det. Eller lättare om det behövs. Det går verkligen att variera och anpassa hur mycket som helst. Själv gillar jag att köra ben och överkropp med banden. För magen blir det lite väl tungt, då finns andra övningar som passar mig bättre, men för resten av kroppen är de outstanding. 

Härligt att träna i skuggan under plommonträdet!

Efter det jobbade jag igenom bål, med fokus på magen, på pilatesbollen. För bålen, rygg och mage, tycker jag att bollen är bra. Lätt att anpassa svårighetsgrad och lätt att hitta alternativ om något inte funkar. Lite värre att ta med bollen om man åker bort bara. Då kan gummibanden vara ett alternativ, går också att göra mycket kul med och går att variera massor.

Ibland är det riktigt skönt att kunna träna hemma. Slippa ge sig iväg och lätt att få till om det finns en liten stund över. Jag skulle absolut inte enbart vilja träna själv hemma, men som alternativ är det bra, då det ger en extra möjlighet när det inte funkar att gå iväg. Eller som idag när jag bara inte ville gå in! 

Basen i mitt hemmagym. Boll, matta och gummiband.

Som bonus får man stå ut med viss nyfikenhet från gatan när nån går förbi och undrar vad man håller på med. Eller att barnen allt som oftast kommer och vill vara med. Ibland ansluter även grannarnas barn vilket är jättekul. Det som börjar med mitt eget pass slutar med ett pass för flera! Det gillar jag, det är kul att kunna inspirera och dela med sig. Kanske är det nåt de kommer ta med sig och plocka fram senare? 

Efter passet hade vi jordgubbskalas. Snart är väl säsongen slut och varje jordgubbe kan vara den sista. Måste hinna äta många fler! I bakbenen känner jag en behaglig stumhet så i morgon ser jag fram emot en riktigt rejäl träningsvärk. Det blir en bra dag då också, det känner jag redan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar