onsdag 6 april 2016

Att välja - Och att välja bort!

Häromdagen skrev Malin om att inte hinna allt man vill. Att man inte hinner träna de pass man vill och en massa andra saker som man inte heller hinner. Jag svarade lite skämtsamt att jag brukar fixa 25 timmar på dygnet ibland och så fixar det sig. Stämmer ju inte riktigt.....

I vilket fall så funderade jag lite vidare på detta med att inte hinna. Jag tror att precis alla känner igen sig i det dilemmat. Eller finns det nån därute som har total balans och hinner allt ni vill?!? 

Utbudet är ju på alla håll så otroligt stort. Så många nya filmer jag vill se, så många härliga middagar jag vill laga, så många lopp jag vill springa, så många vänner jag vill träffa, så många aktiviter som barnen har, så mycket som ska fixas, lagas, ordnas..... Möjligheterna är enorma och tiden står inte alls i paritet. I vissa lägen försöker jag planera och optimera tiden för att hinna allt. Det brukar undantagslöst misslyckas och inte sällan sluta med att jag är både arg och ledsen för att jag har misslyckats. Andra gånger, de flesta faktiskt tack och lov, försöker jag inte ens utan inser att jag måste ta bort lite. 

Man kan ju också fundera på hur man ska välja och hur man ska prioritera. Ska man välja det nödvändiga? Eller det roliga? Eller det jag behöver? Och vad är egentligen nödvändigt just idag? Kanske är det roliga det viktigaste? Hur prioriterar man egentligen rätt?

Risken med att försöka hinna allt är att inget blir riktigt bra. Hur många gånger har jag inte försökt klara allt? Och alltid med en känsla av att det ändå inte blev riktigt bra. 

Hur jag än vrider och vänder på detta är utbudet och möjligheterna eoner större än tiden. Måste alltså välja bort. Och visst är det väl egentligen mest det som det handlar om. Att välja bort. Jag blir bättre och bättre på detta. Men ändå faller jag dit ibland och plockar på för mycket. Och blir ledsen för att det inte funkar. 

Och så gör jag om och gör nya val. Och kommer återigen till slutsatsen att det enda det handlar om är MIG. Det är ju JAG som gör MINA val! Finns ingen att skylla på. Om det blir fel ibland gör det faktiskt inget. Det ger en möjlighet att göra på ett annat sätt nästa gång. Och det är JAG som väljer hur det ska bli nästa gång. 

JAG!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar