torsdag 19 januari 2017

Crossfit intensivkurs - Crossfit intensiv träningsvärk!

I lördags hade jag förmånen att få vara med om något riktigt roligt!! Jag själv och mina kompisar Sara och Carina gick nämligen en intensivkurs i Crossfit. Genom åren har jag testat crossfit lite sporadiskt i olika sammanhang, när tillfällena har dykt upp. Och nu dök det alltså upp ett nytt tillfälle. En möjlighet att under en hel dag gå igenom en massa övningar, begrepp, redskap och annat som har med crossfit att göra.

Sagt och gjort, kl 8 öppnade vi dörren till Vega Crossfit i Haninge och tog plats i boxen. Varför heter det "box" förresten, det är ju en vanlig träningslokal, fast med delvis annan utrustning!?


Förmiddagen var intensiv, med hjälp av tre jätteduktiga tjejer (hur vältränade som helst dessutom) gick vi igenom squats av olika slag. Air squat, Front squat, Back squat, Overhead squat osv. Jag har förstås kommit i kontakt med alla dessa varianter tidigare, men ändå så himla bra att få tränga in i tekniken igen, och även få lite input till hur man kan förklara och lära ut. Under förmiddagen jobbade vi även en del med rörlighet och avslutade med 21 burpees, 21 wall ball, 15 burpees, 15 Wall ball och slutligen 9 burpees och 9 wall ball.

Min kompis Carina och instruktör Anna...
...och kompis Sara
Under eftermiddagen fortsatte vi med marklyft, frivändningar och ryck. Vi gick även igenom olika pressar, lite kettlebells, pull ups, handstående, samt push jerk och push press. En del av detta kan jag bra sedan tidigare, medan andra delar var helt nya. Vissa övningar, typ push jerk, har jag nog aldrig jobbat med och det var därför jättesvårt. Svårt med tekniken och svårt med timingen i rörelsen. "Kom under med armen samtidigt som man flyttar ut fötterna"....eller om det var in med fötterna?!

Instruktör Andree´visar oss något svårt. För säkert hundrade gången!

Till slut fick jag till det hyggligt, även om det absolut skulle krävas mycket mer övning. Eftermiddagen avslutades med 10 min AMRAP, As Many Rounds As Possible, av 200 m löpning, 10 ball slam och 10 thrusters med boll. Där rök de sista krafterna kan jag säga....


Dagen var verkligen jättekul! Mitt syfte med att delta är inte att börja med Crossfit, även om det nog är en träningsform som skulle pass mig ganska bra. Jag ville mer ha inspiration till min verksamhet, mina pass och till mina PT kunder. Kanske få lite nya idéer och lite ny energi till min egen träning. Utan tvekan kan jag säga att jag verkligen fick allt av allt! Så mycket inspiration, så mycket input, så mycket idéer.

Och dessutom, SÅ MYCKET TRÄNINGSVÄRK!!! Riktig toppendag alltså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar