tisdag 10 november 2015

Inlägg som väntar på att bli skrivna

Jag har funderingar, tankar, och några lite mer vaga idéer om inlägg jag skulle vilja skriva. Men - när jag sätter mig vid datorn tar det liksom emot lite. Inte för att jag inte vill skriva, för det vill jag. Utan mer för att de tankar som ligger och gror inte riktigt hittar sitt uttryck på pränt. De kanske skulle bli missuppfattade, feltolkade eller tom felciterade nånstans. Och detta helt utan att jag skulle få möjlighet att förklara eller förtydliga.

Det är inte så att jag vill framföra några kontroversiella politiska eller religiösa ställningstagande. För några sådana har jag inte. Jag vill inte heller komma med några pekpinnar eller att "jag-vet-bäst-i-alla-lägen".

Jag vill förmedla inspiration till att göra egna val. Jag vill dela med mig av de erfarenheter jag har samlat in genom många års springande och genom många genomförda lopp. Hur man kan utvecklas från att inte kunna springa en meter till att springa ultralopp. Hur jag funderar och testar mig fram till vad som funkar för mig att äta och må bra av, dels i vardagen, och dels i hop med träning och tävling. Kanske kan mina tankar och erfarenheter kring detta bidra till att någon annan vill testa att också springa lite längre, eller att våga något nytt. Kan hon så kan jag, ungefär.

Men jag märker, när jag skriver, att det inte är lätt att få fram det man vill. I våras skrev jag ett par inlägg om kost och livsstil. Dessa inlägg lästes av många och jag fick många kommentarer på olika ställen och på olika sociala medier. Jättekul med så mycket engagemang! Huvuddelen av kommentarerna var positiva, men även en del negativa. Och så ska det vara, tanken är ju att det man skriver ska beröra och engagera, inte bara gå spårlöst förbi.
Men antalet kommentarer och dess innehåll visar också hur svårt det verkligen är att förmedla det man vill. Det är så lätt att bli missuppfattad, att man uttrycker sig lite oklart eller klumpigt och så har själva poängen gått förlorad. Nån som har varit med om det?

Men så kanske det ska vara, tänker jag sen? Att vissa inlägg nästan skriver sig själva, orden bara kommer. Och andra funderar man länge på, vänder och vrider, och blir ändå inte nöjd. Jag tänker ofta att jag bara borde skriva. Bara skriva ner det som ploppar upp och inte fundera så mycket. Men så ändå, så sitter jag där och funderar. Och funderar lite till.
Och det klart, skriver man om nåt som ligger en speciellt nära, känns det ju extra viktigt att det blir som man vill. Och att man skriver så att den som läser ska förstå, även om de inte håller med.

Hur tänker ni andra som bloggar? Har ni också inlägg som ni funderar länge på? Eller skriver ni alltid sådär härligt spontant? Tänker ni efter före? Eller efter?

Och ni som läser? Hur vill ni att det ska vara? Spontant och kanske lite crazy? Eller genomtänkt och mer balanserat? Eller något annat?

Hjälp!!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar