onsdag 16 december 2015

Tur??

Vilken tur du har som får jobba med det du tycker är så kul! Vilken tur du har som kan jobba med ditt intresse! Vilken tur du har som har så nära till jobbet! Och vilken tur att det gick att kombinera pluggandet med jobbet! Osv osv.....

Tur?? Tja? Jag vet inte det... Snarare hårt arbete och ett antal medvetna och väl övervägda val, skulle jag nog säga. Jag känner mig väldigt lyckligt lottad som har förmånen att jobba med träning och att jag vågade ta steget hit. Det är inte det. Men att det skulle handla om tur håller jag inte alls med om.

För min del handlade det om att utbilda mig till PT vid sidan om mitt gamla jobb. Och att sedan våga lämna mitt jobb som var både säkert och hyggligt välbetalt, för att satsa på min dröm. För någon annan kan det handla om något helt annat. Kanske att välja ett annorlunda resmål på nästa semester, fjällvandra för första gången eller våga servera ett helt vegetariskt julbord?! Vi har alla våra drömmar och saker vi vill genomföra. Och saker vi faktiskt gör redan nu!

Det är få saker som sker av en slump. Som jag ser det handlar livet om en rad mer eller mindre medvetna val. Vissa val gör vi ganska oreflekterat och annat tänker vi mycket på innan vi tar konsekvenserna och genomför. Men oavsett om valet är genomtänkt, medvetet eller inte, så är det ändå ett val. Något vi hade kunnat styra i en annan riktning.
Inte alltid så klart, svår sjukdom, olyckor och sånt går inte att påverka. Men det är inte de sakerna jag tänker på utan allt det andra.

Vad gäller mitt eget val att byta riktning på mitt yrkesliv så har det varit en lång process. Från att jag, för några år sedan, började fundera på vad jag ville göra egentligen. Tills nu, när jag är klar med min utbildning och jobbar som PT, dels i mitt eget företag och dels på ett gym. Jag valde att gå min utbildning över en 8-månaders period, och pluggade vid sidan om jobbet. På helger, på kvällar och på all ledig tid. Inte alltid lätt, men med god planering funkade det.

Jag lämnade mitt gamla jobb och började på gymmet. Utan fast lön, med endast provision. Det är bara min prestation som styr hur mycket jag kommer tjäna. Jag har gjort uppoffringar för att kunna göra detta, och min familj har också gjort det. Det hade varit enklast att stanna. Vetat hur det skulle vara nästa dag. Och nästa månad. Men jag ville något annat, och satsade på att göra det. Hur det kommer gå vet jag ännu inte, men om jag inte försöker får jag inte veta.

När jag hör ordet tur nämnas i olika sammanhang blir jag både lite full i skratt och faktiskt ganska beklämd. Att jag är född i Sverige och inte i en krigszon är tur. Om jag ärver mycket pengar av en släkting som jag inte ens vet finns är det också tur, det kan jag ju inte påverka. Men att satsa på en sak, ta konsekvenserna och att jobba hårt för det, det är inte tur. Det är resultatet av val, ansträgning och en hel del arbete. Som jag ser det. Att det skulle handla om tur håller jag alltså inte riktigt med om!

Vad säger ni? Vad beror på tur? Och vad beror på tillfälligheter? Eller handlar allt om hårt arbete? Vore kul att höra hur ni andra tänker om detta!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar