måndag 1 februari 2016

Nu är jag även Moveoo instruktör

Jag har flera gånger under våra träningsresor haft förmånen att få träna Moveoo med dess grundare, Jose Nunez. Alltid så lustfyllt, så roligt, så utmanande och så himla inspirerande. Precis så som jag vill att mina PT kunder ska uppleva att det är att träna med mig!

I helgen var det äntligen dags att göra slag i saken och gå Moveoo instruktörskursen. Eftersom jag tränat en del Moveoo hade jag ett ganska gott hum om vad det handlade om och kände mig både förväntansfull och lite otålig på att få komma igång. Så kul att få ägna en hel helg åt detta!

Lördagen inleddes med att vi nästan utan introduktion gick rakt in i Flex konceptet, dvs träning med bollar. Jag som hade provat detta sätt att träna tidigare kunde förstå ungefär vad som väntade, men för de som aldrig provat, tror jag nästan att tillvaron vändes uppochner den första stunden. Alltså uppochner på ett bra sätt! Man inser på en gång att här är det ett helt annat angreppssätt, en helt annan ingång eller ett helt annat sätt att förhålla sig till träning än vad de flesta kommit i kontakt med tidigare. Vi gick senare under dagen över till att jobba med viktskivor och skivstänger, det som ingår i konceptet Athletics, och komplexiteten i utmaningarna ökade. Dagen bestod av massor med skratt, massor med nyfikenhet, massor av kreativitet och massor med aha-upplevelser. Så häftigt att kunna träna så annorlunda med de redskap vi alla kände så väl och hade använt så mycket. Fast nu på ett helt annat sätt. Helt underbart!

På söndagen spände vi bågen ytterligare och tog oss an pressövningar, dragövningar och rotationer. Vi  jobbade med gummiband och käppar och provade olika sätt att öka, minska och justera utmaningarna. Vi tittade också på boxkonceptet, Aerobox, som grundar sig i den traditionella boxningen. Men vidareutvecklad till att bli boxning på Moveoo sätt. Även den här dagen öppnade sig lite av en ny värld. Trots att vi alla var vana att träna och har tränat många saker, var det nog få av oss som tränat på detta sätt. Och använt redskapen så här. På något sätt har alla sanningar, alla regler och alla måsten ställts på sin spets till förmån för nyfikenhet och upptäckarlust i träningen. Så himla coolt!

Vad är då funktionell träning enligt Moveoo? 
Ja, det är verkligen svårt att förklara med några få meningar. Risken är att jag förminskar genom att ens försöka. Men genom mina ögon, silat med mina erfarenheter och mina preferenser blir Moveoo med ett enda ord: LYCKA! 
Ska jag utveckla det något mer kännetecknas träningen av lusten att utforska, lekfullhet och nyfikenhet. Man pratar inte om övningar utan om utmaningar, som ökas steg för steg så att alla kan vara med. Det finns inget rätt och fel utan alla jobbar på sin nivå utifrån det man har. Man jobbar med oregelbundenheter, asymmetrier, diagonaler osv för att skapa utmaningar i rörelsen. Helt oundvikligt fylls salen med energi från allra första stund och jag har sällan hört så mycket skratt under ett träningspass tidigare. Helt omöjligt att vara med utan att känna sig LYCKLIG! 

Som ni förstår är jag just nu, en dag efter, alldeles slut i kroppen, alldeles glad och alldeles full av inspiration. Så roligt att få vara med om allt detta.

Just nu kan inget stoppa mig!


Bildresultat för bilder på glädje



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar