tisdag 21 juni 2016

Är hälsan viktigast?!?

Är hälsan viktigast?!?
Retorisk fråga egentligen. Det går helt enkelt inte att svara att hälsan inte är viktig. Kanske till och med viktigast av allt. För vad spelar egentligen annars någon roll om man drabbas av svår sjukdom? Antagligen ingenting, förutom att bli frisk!

Och ändå gör vi inte det vi kan för att skapa och behålla hälsan. Vi människor är inte logiska. Inte jag heller, fast jag skulle önska.... Hur många är det inte som röker. Och ändå vet vi att det markant ökar risken för lungcancer och annat. Vi är många som slarvar med maten, äter ”fel”, fast vi vet vad som är ”rätt” och vad vi egentligen skulle må bra av. Vi sitter alldeles för mycket stilla, fast vi vet att det inte krävs så värst mycket rörelse per dag för att avsevärt förbättra sitt läge. Vi söker snabba energikickar och tar gärna till godis och annat sött som snabbt ger energi, fast vi vet att det egentligen bara är för stunden.

Hur många är det inte som har problem med rygg, höfter, knän osv och fått övningar från sjukgymnasten? Hur många är det som gör dessa övningar som det var tänkt?

Varför inte undrar jag då.

-Ehhh, det blev inte av.
-Vadå blev inte av?
- Nej, det är svårt att få det gjort...
- Men du har ju ont hela tiden!? Och du har fått TRE övningar som tar ca 15 min varannan dag? Och du gör dem inte, trots att det skulle göra att du slapp ha så ont?!?
- Ja.....

Jag funderar en del på det här fenomenet. Det är ju dessutom en del av mitt arbete att guida, vägleda och motivera människor till bättre hälsa. Vi lever i en tid full av måsten. Tider att passa, veckobrev som ska läsas, aktiviteter att skjutsa till och you name it. Det är svårt att klara allt. Alla bitar kan inte ligga på topp. Men om nu hälsan är viktigast, vilket vi var eniga om, borde då inte det prioriteras högre?


Jag kan inte låta bli att tänk att vi människor ibland är lite bekväma, kanske rentav lite bortskämda. Vi vill ha hälsa. Men vi är inte beredda att prioritera eller att anstränga oss för det. Vi vill ha hälsa, så länge vi inte behöver jobba för det. 

Är inte det konstigt? Vi kämpar genom många års skolgång för att få den utbildning och till slut det jobb vi vill ha. Vi ställer upp och tar på oss extra uppgifter på jobbet, bara för att ingen annan kan, och jobbet måste ju göras. Vi sparar för att kunna åka på drömresan och vi kämpar oss uppför karriärstegen, trots att det innebär långa dagar och alltför lite tid med familjen. 

Men de små ansträgningarna för vår egen hälsa. De är det värre med. Där är vi inte riktigt beredda att sätta till samma kraft. Det glöms bort och prioriteras ned. Rätt konstigt tänkt av oss, om vi tänker efter. För om nu hälsan verkligen är viktigast, alltså på riktigt viktigast, då borde vi i många lägen kunna göra betydligt bättre val. 

Och såhär behöver det inte vara! För vi har ett val. Vi kan faktiskt välja. Jag kan välja att ta mig lite tid varje dag. Tid att planera vilken mat jag bör handla hem, tid att ta en joggingrunda eller tid att göra mina övningar från sjukgymnasten. 

Är det inte dags att vi enas om att om nu hälsan är viktigast - bör vi då inte ge den den plats den förtjänar. Dvs högst upp på prioriteringslistan. Jag säger inte att det alltid är lätt, men vi har klarat så mycket som är svårare, så vi klarar definitivt detta också. Om vi bestämmer oss. Och visar att vår hälsa är precis lika viktig som allt annat. 

Till och med viktigare! Till och med viktigast!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar