fredag 3 juni 2016

Mitt bästa piggtips!

Det här har jag skrivit om tidigare men jag är så förtjust så jag måste verkligen ta det igen! Lika bra att börja med att säga att jag inte är sponsrad av någon eller får betalt för detta inlägg. Jag skriver bara för att jag vill dela med mig av något jag tycker är riktigt bra.

Och vad är då detta?!? Jo, jag kan inte nog säga hur mycket jag tycker om produkten RÖDBETSJUICE!! Inte tycker om i bemärkelsen god, för det är inte det godaste som finns, även om jag numera tycker att det är helt okej. Jag menar tycka om i bemärkelsen att jag tycker om, eller kanske snarast älskar, den effekt den har på mig. Det har skrivits mycket de senaste åren om rödbetsjuicens effekt. Nitratet har visat sig kunna höja syreupptagningsförmågan. Därmed har rödbetor, och andra nitratrika livsmedel, seglat upp som en naturlig prestationshöjare inför tex längre lopp. Jag testade själv för ett par år sedan innan ett ultralopp och sprang sedan ett av mina bättre lopp ever. Om det beror på rödbetorna eller inte vet jag såklart inte, men det kändes bra, och det räcker långt.


Det jag även gör, är att jag tar en "kur" när jag känner mig trött, kraftlös och saknar energi i största allmänhet. Det händer definitivt oftare än jag springer långlopp, så det är alltså här jag har mest nytta av juicen. Som jag har skrivit om många gånger tidigare så innebär mitt jobb en himla massa träning. 
-Jag är lyckligt lottad, jag vet!! 
Baksidan av det är förstås att det inte blir mycket återhämtning och att jag ibland känner mig trött och sliten i kroppen. När den känslan kommer krypande brukar jag ta en rödbetsjuicekur. Jag har numera alltid några flaskor hemma, bara för säkerhets skull. Jag tar ett glas morgon och kväll de första dagarna och därefter ett glas på morgonen i kanske en vecka. Kanske inbillning, kanske fantasi, kanske placebo, men för mig funkar detta perfekt! Redan efter ett par dagar brukar jag känna att kraften ökar. Därmed höjs min energi och jag kan vända den nedåtgående spiralen. När en bra sak händer, är det lätt att koppla på en till och så är man inne i ett bra flow igen. 

Jag känner att jag får energi av detta, att det ger mig den extra boost jag behöver ibland. Jag har de senaste åren kört en rödbetskur, varannan månad kanske, och känslan är alltid densamma. Kraften ökar och jag får det som behövs för att komma igen och ta nya tag. Jag är lika förvånad varje gång det händer, det blir en wow-upplevelse. Varje gång!!

Jag har överlag ganska stor skepsis till användandet av kosttillskott av olika slag, nu ska jag dock inte fastna där, det får bli ett annat inlägg... Jag försöker så långt det är möjligt att hitta naturliga alternativ som hjälper mig på olika sätt. Jag är dessutom ganska nyfiken och provar mycket bara för att det är så kul. För att jag helt enkelt inte kan låta bli! Av alla saker jag har testat är det här mitt absolut bästa tips, för mig funkar det riktigt bra. 

Jag inser såklart att någon kommer tycka att det här inte stämmer, att jag inte har bevis för det jag skriver osv. Här blir mitt korta svar att det här är MIN upplevelse som jag vill dela med mig av. Det kanske inte funkar för alla, men jag bara älskar det. Och det är endast på den känslan jag grundar detta inlägg.

Vore kul att höra vad ni har för energitips. Vad gör ni för att komma igen när kraften sinar? Jag tar gärna emot härliga, galna, roliga och bra tips. Vad är det som funkar för dig?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar