torsdag 9 juni 2016

Coreträning med stort C!

För några dagar sedan kom jag över ett träningsprogram för mage. Programmet består egentligen av sju program med 5-7 övningar vardera. Tanken är att man gör ett program per dag i 2-4 set, det tar ca 15 min per gång. Lite kul upplägg tyckte jag, och dessutom behöver jag en del inspiration och nya idéer till mina egna corepass.

Nu har jag kört igenom de tre första programmen och kan konstatera att jag nog aldrig har haft så här mycket träningsvärk i bålen. Och då tränar jag även i vanliga fall väldigt mycket core. Det här var verkligen en riktigt uppiggande upplevelse att hitta så mycket nya övningar. Dessutom sammansatta och kombinerade för att bli så effektiva som möjligt. Jag har kommit åt muskler som jag inte visste att jag hade, och det var nog dessvärre ett tag sedan jag hade den känslan sist.... Helt klart var det här ett nytt sätt för mig att träna mage, och jag är riktigt nöjd med känslan. Och så är det ju så kul att få lära sig lite nytt. Få lite ny inspiration och nya infall. Riktigt kul och en mycket uppfriskande upplevelse alltså!

Några övningar är definitivt så jobbiga att de är tveksamma att använda i mina gruppass, men de flesta övningar kan jag absolut ha nytta av. De som tränar med mig kommer få en hel del nytt framöver, insmuget (heter det så?!) lite här och där. He he!

Förresten så testade jag faktiskt några av de statiska övningarna på en PT kund redan häromdagen. Och resultatet? Hon messade mig idag och sa att hon hade en helt annan känsla i magen än hon brukar ha efter ändå såpass få magövningar som vi gjorde. Jag ska utvärdera passen mer om ett par veckor, det här var bara de första intrycken, och de är som sagt mycket positiva. Fortsättning följer, som man säger.

Ja, kanske det?!?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar