tisdag 6 september 2016

"Höstprojekt Styrka" - Nu kör vi!

Jag har en längre tid funderat lite på inriktningen på min egen träning framöver. I många år har jag haft löprelaterade mål, springa mer, springa längre, springa mer trail osv. Men hur det än är, så är det ganska svårt att kombinera mitt jobb med en seriös satsning på löpning. Ja, om man nu kan säga att min satsning någonsin har varit seriös.... Jag orkar helt enkelt inte ge mig ut att springa i nån större utsträckning. Några km eller en mil ibland, men det regelbundna strukturerade säger kroppen ifrån om. Och det klart, en vanlig arbetsdag kan utan problem innehålla ett flertal pass med varierande intensitet, så det klart att det är svårt att rent fysiskt orka med så mycket mer.

Jag är riktigt sugen på att lära mig crawla för att ta mig igenom Vansbrosimningen på ett snyggt sätt till  sommaren. Och jag är grymt sugen på att gå vidare med triathlon och kanske testa nåt "riktigt" lopp. Och då är det ju bra om jag kan simma. 

Men här och nu? Här och nu vill jag ha nåt för egen del att jobba med. Inte bara nöja mig med den träning jag får via jobbet. Jag har paradoxalt nog inte styrketränat så mycket sista året. Trots att jag jobbar på gym och har kabelmaskinerna och hantlarna på armlängds avstånd. Har därför bestämt mig för att hösten och början på vintern ska ägnas åt att bygga styrka. Det kommer göra gott för min löpning, när det är tid att ta upp den på riktigt igen. Och det kommer definitivt göra gott åt hållbarheten i min kropp. Ska jag hålla för de påfrestningar jobbet och tillvaron för med sig så behöver jag bli starkare. Det går inte att blunda för det. Och det jag säger till mina PT kunder borde även gälla mig själv....



Alltså. Några välplanerade styrkepass i veckan. I väntetiden mellan kunder, det kommer vara väl investerad tid. Mitt mål är att bygga lite mer synliga muskler, bli lite tightare i kroppen och framför allt känna mig starkare. Jag har väldigt lite intresse för att sätta rekord av olika slag, typ att ta XX kg i marklyft/bänkpress/knäböj/you namn it. Men att bygga lite mera muskler och bli lite starkare, är mer vad jag tänker mig. 

 

Ska bli riktigt kul. Och spännande. Jag använder ganska ofta mig själv som försökskanin för olika saker. Det här blir också en typ av test. Hur mycket kan hända i kroppen med tre ordentliga pass i veckan på ett par månaders sikt? Borde kunna vara en del. 
Här borde jag väl lägga ut lite "före" bilder, men det tänker jag inte göra. Kanske kommer de senare - fast troligtvis inte. Jag gör detta för min egen skull, för att jag behöver lite "projekt" i tillvaron.

"Höstprojekt Styrka", det låter bra! Let's go!! Fortsättning följer...


2 kommentarer:

  1. Extra styrka kan du säkert dessutom ha nytta av till Vansbrosimningen till sommaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan ju aldrig sitta i vägen i allafall :-)

      Radera