fredag 16 september 2016

Trappmaskinen, vilken mardröm....

Appropå att jag brukar testa allt möjligt på mig själv... Idag tänkte jag göra nån slags ”maxtest” av trappmaskinen. Stått lite planlöst och trampat har jag väl gjort nån gång, men inte så att säga, maximerat upplevelsen. Jag brukar ibland när det passar, och med rätt kund, låta dem gå fem minuter i trappmaskinen och se hur många våningar man kommer. Sen gör vi samma sak några veckor senare och då ska man ju helst komma nån våning till. De som är lite tävlingsinriktade och går igång på tävlingsmomentet brukar gilla det och tycka att det är kul.

Idag tänkte jag själv testa och se hur många våningar jag kom. Hur svårt kan det vara liksom?? Det är ju bara att trampa på. Jag har ju för all del sett att redan efter en minut brukar många se märkbart ansträngda ut och efter ytterligare någon så brukar jag ibland fundera på om jag ska avbryta övningen. När fem minuter har gått brukar de flesta hänga över maskinen och jag funderar då på om jag verkligen borde ha pushat på det sista...

Innan testet....

Och för att ha en referenspunkt, något att relatera till, bestämde jag mig för att maxa själv idag. Och ja, det var jobbigt. Så in i h-e jobbigt! Kort sammanfattning av upplevelsen:
  • Svårt? Inte speciellt, som sagt bara att trampa.
  •  Jobbigt? Ehumm....andnöd, kräksvarning. Tog fem minuter innan jag ens kunde prata.
  • Puls? Omätbar, mätaren gick inte så högt, trodde för ett ögonblick att den var trasig.
  • Göra det igen? Aldrig i livet! Eller förresten, fråga i morgon när jag har glömt.
  • Mer empati för mina kunder? Kanske. Fast troligtvis inte! De vill ju ha valuta för sina pengarJ

Det var alltså exakt så jobbigt som jag befarade, fast inte riktigt kunde tro ändå. Det var en ganska intressant upplevelse. Kanske hade jag upplevt det lättare om jag inte gjort det direkt efter ett Spinning intervall pass, där jag också tog i rätt hårt?

I vilket fall, övningen är bra, men ska användas med viss försiktighet. Och i rätt sammanhang, och med rätt kund. Rätt sak för rätt tillfälle alltså!


Nu ska jag ladda om för tre gruppass och sedan 2 PT kunder. Därefter en skön helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar