söndag 25 september 2016

Med cykeln längs Nynäsleden

Häromdagen hade jag halva dagen alldeles obokad och alldeles ledig, alldeles för mig själv. Har länge varit sugen på att ta cykeln neråt Nynäshamn och det här var en bra dag för det, helt klart. Jag har cyklat genom Södertörn många gånger, kört olika vägar, ibland små och ibland lite större. Den här dagen ville jag cykla småvägar, komma nära naturen och nära omgivningen.



Jag lämnade barnen i skolan och stack iväg. Förbi Haninge, Jordbro och Västerhaninge. Ganska tråkig inledning, innan man kommer ut på landet på riktigt. Efter att ha passerat Jordbro, efter lite dryg 30 min, brukar jag känna att jag är på väg. Då har man lämnat förorterna och bebyggelsen glesnar. Bara några småbyar, nån bondgård och nåt litet samhälle sådär, dvs rena landsbygden. Och detta bara 3 mil från Stockholm! 

Dagen bjöd på riktigt härligt höstväder. Blå himmel, hög klar luft och fina färger. Det är kul med cykeln, just för att man kommer ganska långt, så snabbt, även om man inte cyklar så fort. Sträckan efter Tungelsta ner mot Sorunda och sedan förbi Väggarö och Körunda ner mot Ösmo gillar jag jättemycket. Små slingriga vägar, lite lagom upp och ner, och så härlig natur. Precis som nere i Småland, nån liten sjö, lite betesmark, nån stenmur, lite äng, en gammal milsten och ganska mycket skog. Kanske därför jag tycker så mycket om just den här delen av världen, för att den känns som hemma? 



Sen passar det mig ganska bra att just utflyktscykla lite. Jag vill inte köra så fort, är lite rädd för att ramla. Och så gillar jag att vara ute länge, gillar det lite långsamma monotona nötandet, oavsett om jag tar mig fram springandes eller cyklandes. Det där kontemplativa, nästan meditativa tillståndet som kan infinna sig när man kommit in i rätt lunk, det är svårslaget. Och för att hitta det måste man vara ute ett tag, det kommer inte på ett kort och hårt tröskelpass. Långt och långsamt är liksom min grej. Fattar inte varför allt måste gå så fort jämt?!


Efter 4 timmar, ett antal fotostopp, några mellispauser och 67 cyklade km var jag framme i Nynäs. Då var klockan 12 och jag skulle börja jobba om ett par timmar. Tog pendeltåget tillbaka och kände mig bara glad. 
Glad för att jag tog mig tiden, och glad för att jag hade haft det så bra. Så skönt att få vara ute och så skönt att bara få låta tankarna gå.

Resten av dagen bestod av 3 PT kunder, ett tabatapass, ett cirkelpass och avrundades till slut med en Spinning intervall. Lite annan typ av cykling än på förmiddagen. Men allt har sin tid och sin plats, och det är väl det som är det fina i kråksången. Att man kan göra allt, ta det bästa av varje sak och känna att man gillar alltihop. Fast på olika sätt. Då blir även det bästa ännu bättre!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar