torsdag 3 november 2016

"Höstprojekt Styrka" - Statusuppdatering

Då har jag varit igång någon månad. Alltså på gång med min egen styrketräning.
Som jag skrev om för en tid sedan har jag ju alltid haft löprelaterade mål med min träning, men den här hösten har målen mer varit av styrkekaraktär. Jag har känt ett behov av att öka min styrka, dels av intresse, men även för att det inte funnits så mycket möjlighet att springa. Jag ville också se vilka resultat jag kunde få med denna relativt lilla insats.

Nu - någon månad in i det sk projektet tänkter jag därmed avge en liten statusrapport.

Min målsättning var följande:
* Tre egna träningstillfällen i veckan (utöver den träning jag får via mina gruppass, med kunder osv). * Ganska korta pass, ca 45 min per tillfälle.
* Dessa 45 min ska vara effektiva, dvs mycket träning på kort tid.
* Fokus på basövningar som inkluderar flera muskelgrupper.
* Mycket supersets, dropsets och även någon triset för att skapa tidseffektiva pass.

Favoritredskapen!!

Hur har det då gått så här långt?
Jodå, ganska hyggligt. Jag har genomfört mina tre pass, i stort sett varje vecka. Några pass har varit kortare, runt 30 min, och något enstaka har varit längre. Men i stort sett enligt plan. Jag har jobbat mycket med kettlebells eftersom det ofta inkluderar många muskelgrupper och dessutom är väldigt kul. Jag har jobbat mest med helkroppspass, men med fokus på vissa delar, i grova drag enl följande:
Pass 1: Ben, rygg och axlar, fokus på rygg.
Pass 2: Bröst och armar.
Pass 3: Rygg, axlar och ben, fokus på ben.

Jag har försökt att få passen så varierade som möjligt, tex genom att inkludera både press och dragövningar där det har varit möjligt. Samt en hel del kettlebells såklart. Eftersom jag inte vill ha min träning alltför styrd, det ska finnas utrymme för improvisation och nyfikenhet, så har jag ofta lagt in nån helt annan övning bara för att jag fått lust att göra det. För mig är det viktigt att träningen är kul, och verkligen är ett andningshål i tillvaron, blir det för mycket regler så är det inte roligt längre. Jag har alltså haft en ganska frikostig inställning till vilka övningar jag har valt.


Och resultatet? Utan att ha genomfört några mätningar, känner jag mig ganska nöjd. Inte helt nöjd, men ganska. Jag har kunnat öka på vikterna och orkar trots det genomföra övningarna med bibehållen teknik. Det är bra! Jag känner mig starkare och ser att det har hänt saker med axlar och rygg. Det är också bra!

Sen hade jag nog önskat att jag hade kunnat tighta till kroppen lite mer. Att de muskler som jag har byggt på, faktiskt hade synts lite mer. Varit lite mer definierade. Här inser jag att mitt resultat sannolikt hade blivit bättre om jag hade varit mer strikt i mitt val av övningar. Jag har tillåtit mig själv att gå ifrån min plan lite för ofta, kanske på bekostnad av resultatet. Men som jag har skrivit om många gånger tidigare; träning måste vara rolig, och det får gå före att maximera resultat.

Jag hade antagligen behövt ändra en del i kosten också. Jag är alltid noga med vad jag äter, men för att få ut det där lilla "extra" av träningen hade jag behövt göra vissa justeringar. Och det har jag helt enkelt inte haft lust att göra! Det får liksom bli så bra som det blir, med den insats jag är beredd att göra. Kanske att jag skruvar upp insatsen lite framöver, men det är långt ifrån säkert. Jag får lura lite på det!


Sammanfattningsvis har resultatet så här långt varit bra, men hade kunnat bli ännu bättre om jag lagt i en extra växel. Man får de resultat man skapar, det blir inte mer än så!

Jag kommer jobba vidare med mitt "projekt" åtminstone någon månad till. Därefter får jag avgöra hur jag ska fortsätta, och hur jag ska ställa mig till löpträningen framåt. Jag är bra sugen på ett marathon till, och i så fall behöver löpträningen prioriteras. Men det får bli nästa steg, just nu fortsätter jag på inslagen väg. Ungefär så. Återkommer!

Men just nu är det höstlov och jag ska mysa och titta på Kalle och chokladfabriken med min yngsta dotter!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar