söndag 22 april 2018

Massageutbildningen, startskottet på steg 2

Ja, vilken helg alltså! Precis klippt slut nu. Efter fyra veckors uppehåll efter att steg 1 slutade var det dags att starta utbildningens steg 2. Några klasskompisar valde att bara gå steg 1 och var därför inte med nu. I gengäld fick vi ett gäng nya kompisar vilket såklart var jättekul.

Fredagen ägnades åt muskelanatomi, vilket jag läst tidigare på PT utbildningen. Rätt skönt att känna igen sig, att inte allt var nytt. Och en ordentlig repetition kan behövas, känner jag. Även om jag kände igen allt, och har läst det tidigare, var det en hel del jag förstod på ett annat sätt nu när jag jobbat med träning i ett par år. Verkligen intressant och nyttigt måste jag säga!

Lördagen, min födelsedag dessutom, ägnades åt mjukdelsbehandling. Att analysera rörelser, test av muskelstyrka och muskelfunktion samt behandlingstekniker. Väldigt intressant och också väldigt fascinerande att se hur mycket vi massörer faktiskt kan hjälpa våra klienter med. 

Efter en lååååång dag i skolan, och med en gigantisk huvudvärk, var det dags att åka hem och fira lite. Och familjen hade gjort så fint för mig. Först en drink, sen grillad fisk och så tårta på det. En bra, men väldigt annorlunda födelsedag! 

Idag, söndag, började dagen med pilates. Riktigt bra att vi får lära oss detta också. Dels för att ha ett bra stöd i kroppen när vi jobbar, men också för mig som PT. Mycket av detta har jag jättestor nytta av när jag jobbar med bålstöd med mina klienter i gymmet. Därefter och resten av dagen ägnade vi åt mjukdelsbehandlig, fortsättning på det vi gjorde igår. Vi tryckte, drog, töjde, knycklade och bände på varandra. Hittade punkter som vi inte visste fanns. Hittade konstigheter, och hittade sånt som vi trodde var konstigt, men som var helt normalt. Vår lärare varnade oss för att att vi skulle bli helt bombade med information och att det skulle bli typ kortslutning i huvudet på oss allihopa. Och visst, väldigt mycket var det, och väldigt mycket nytt. Men ändå, nån kortslutning var jag inte närheten av. Mer en känsla av hur himla intressant detta är och hur mycket det finns och hur mycket mer jag vill lära mig. Nu ska jag hem och plugga, öva, samla på mig frågor och bara låta allt sjuka in och sorteras in i rätt låda i huvudet.

Och så ska jag vila, krama barnen, slötitta lite på TV och sen ska jag SOVA!  Hade varit rätt skönt att vara ledig i morgon, eller åtminstonde börja lite senare, men icke då. Klockan 7 har jag min första PT klient och då ska jag vara fit for fight igen. Oh ja....

.

2 kommentarer:

  1. Jag förstår precis hur slut du måste vara huvudet efter den intensiva helgen! Kul med nya kunskaper, men man brukar bli ganska mör i hjärnan :-) Hoppas du kan vila lite nu dagarna efteråt iallafall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, nån vila vill jag inte påstå att det har blivit. Men det stundar ju en långhelg, då ska jag inte göra många knop!

      Radera