onsdag 12 december 2018

Konditionsträning inne?! Nja.....

Jag brukar väldigt sällan konditionsträna inomhus, trots att jag jobbar på gym. Däremot tycker jag att det är bra för mig att veta hur det är, hur det känns och hur det funkar. Det är ju trots allt väldigt mycket människor som gillar detta. Hade en stund över och bestämde mig därför för att göra nåt jag aldrig har gjort innan (och kanske aldrig kommer göra om heller) Dvs köra 45 min högpulscardio i crosstrainern. Valde det förinställda programmet ”Hill plus” för ändamålet, det kändes passande, lät som om det skulle kunna ge visst pulspåslag. 


Så, passet genomfördes och här följer mina reflektioner:

* Tog lång tid att få upp pulsen, löpband eller roddmaskin är betydligt mer pulsdrivande.
* Lika händelserikt som att se på torkande färg, gäller nog i och för sig samtliga konditionsmaskiner.
* Lite svettigt på slutet. 
* Skonsamt och snällt mot knän etc. Blir inte samma stötbelastning som vid löpning. 
* Varmt och skönt att träna inomhus. Är dock lite osäker på om detta verkligen kan räknas som fördel, men ok då. 
* Man jobbar med hela kroppen. DET är en fördel i alla fall. 
* Förvånansvärt många brända kalorier. Mycket tveksam till om mätaren stämmer. För lätt liksom!
* Borde verkligen ha haft nån film/pod/musik med mig.
* Lätt tillgängligt för mig som dagligen befinner mig i gymmiljö. Kan lätt petas in mellan två kunder. 


Samlad slutsats: Finns absolut vissa fördelar, och som komplement till annan träning kan det säkert funka. Men ändå. Nej! Konditionstränar gör man (jag) utomhus. Oavsett väder. Trots vissa fördelar blir det här alldeles för tråkigt! 

Nästa gång ska jag matcha kläderna med maskinen, då kommer det bli superkul ;-)


Klart slut på denna något vinklade och något negativa recension. Nästa projekt på¨samma tema blir intervaller på löpband. Återkommer!


2 kommentarer:

  1. Crosstrainer tycker jag är dödstråkigt. Likaså att bara springa rakt upp och ner på löpband. Däremot kan det vara kul med intervaller på löpband. Där kan man ju faktiskt ha nytta av att fartinställningarna på löpbandet är betydligt mer exakta än fartinställningen på en själv när man försöker springa intervaller utomhus ;-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, intervaller funkar. Det blir lite variation och man har nytta av inställningarna och kan hålla bättre fart.

      Radera