söndag 6 september 2015

Nu är jag CrossNature instruktör!

I torsdags och fredags hade jag några av de mest roliga och intensiva dagarna på väldigt länge. Ja, sista skolhelgen var helt klart i samma härad, men förutom den då.
Eftersom jag gärna tränar utomhus har jag länge funderat på CrossNature konceptet som ett bra komplement till min mer traditionella PT utbildning. Och nu var det äntligen dags!

En två dagars utbildning som skulle göra mig till instruktör för denna fantastiskt roliga träningsform. Som namnet antyder så tränar man ute i naturen, oavsett årstid och oavsett väder. Att ta del av alla skiftningar och de olika förutsättningar som naturen erbjuder är en del av tanken. Man jobbar både med kondition och styrka, enskilt, i par och i grupp. Man peppar, pushar och hjälper varandra att klara lite mer, tycka på lite hårdare och orka lite till. Mycket skratt och glädje!

 


Vi träffades redan 7,30 i torsdags och så snart alla var på plats körde vi igång. Det var lite kyligt på morgonkröken men temperaturen steg snabbt. Vi tog oss runt mellan olika platser och gick igenom massor med olika övningar. Eftersom man är ute får man anpassa passet efter efter de miljöer som finns. En berghäll kan användas till allt från step up bräda till dips eller utfallsövningar. Bara fantasin begränsar. Att man kan använda så enkla saker som tex ett nedfallet träd till så mycket, här har öppnat sig en ny värld!



Dagen fortlöpte och vi provade olika typer av stafetter, olika övningar att göra under tiden man förflyttar sig, olika sätt att ta sig upp och ner för en backe och olika typer av intervaller. Vi gick också igenom massor med roliga och sjukt jobbiga övningar att göra både enskilt och i par. Att jobba tillsammans ger verkligen väldigt mycket positivt. Man orkar mer, man tar ut sig mer och inte minst skrattar man mycket mer. Det är länge sen jag skrattade så mycket som under dessa dagar och skratta kommer vi göra även på mina pass framöver, det vågar jag lova.

Grodhopp uppför backen. Dagisbarnen där nere tittade med stora ögon!

Vid kl 18 när vi avslutade dagen var vi trötta, glada och totalt slut i både kropp och knopp. Men dagen var ändå inte riktigt slut, hemläxan väntade. Vi skulle allihopa sätta ihop varsitt pass på 30-40 min enligt CrossNature konceptet. Passet skulle vi köra dagen efter och få feedback på, både av de andra deltagarna och av vår instruktör. Den största utmaningen med att göra programmet var att välja övningar, det finns så många som är så roliga och man vill helst ha med alla. Att sätta ihop ett 75 min pass framöver kommer inte vara några problem, det tror jag vi var helt eniga om.

Magträning i par.
Ibland är det så tungt så man bara faller ihop!

Jag fick ihop ett hygglig bra program som jag var ganska nöjd med, och mitt pass inledde fredagen.
Efter mitt pass fick jag några tips om hur jag hade kunnat göra det ännu lite bättre. Vissa saker var helt självklara, så irriterande att jag hade missat dem!! Andra saker hade jag inte tänkt på så det var riktigt bra att bli uppmärksammad på det. Totalt sett var jag nöjd med min insats.
De andra körde också sina pass och vi konstaterade att passen verkligen var ganska olika och att vi också var ganska olika som ledare. Och ändå hade vi alla uppfyllt det som är CrossNature och alla fick sina diplom.

När även fredagen var slut var vi helt genomarbetade, finns nog inte en muskel som inte fått arbeta. Jag kan utan tvekan säga att detta var något av det roligaste jag har gjort.

Nu ser jag fram emot att leda mina egna pass och jobba vidare med mina nya kunskaper. Den 14 sept kör jag igång i Hammarbybacken. Du som vill träna med mig är varmt välkommen kl 19. Svett, skratt och träningsglädje utlovas!

Vi ses väl?!?

Hela gänget, jag i mitten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar