lördag 2 januari 2016

Home alone - Funderingar i min ensamhet

I dessa dagar svämmar bloggflödet över av tillbakablickar på året som var, varvat med förväntningar på året som precis har börjat. Och vad skulle passa bättre en sån här dag än att göra mitt eget bokslut över 2015? Mannen och barnen har åkt till farmor och farfar över helgen eftersom jag skulle jobba. Jag hade erbjudit mig att ta ett extra gruppass på förmiddagen idag och ett spinningpass i morgon. Det finns alltså ganska gott om tid för reflektion och kontemplation den här helgen. Jag har bara ingen lust! Ni som följer mig och min blogg vet ungefär hur mitt år har varit och vad jag har pysslat med. Det är så många andra som sammanfattat sina år så bra så jag tror jag nöjer mig med sex punkter:

* PT utbildning avklarad
* PT jobb påbörjat
* Eget företag startat
* Väldigt lite löpning
* Väldigt mycket annan träning

Ett år jag totalt sett är väldigt nöjd med, men det vet ni redan!

Jag använder istället min egna lördag och söndag åt att göra sånt som jag tycker är roligt, skönt, avkopplande eller på annat sätt till glädje för mig. Lite egotid helt enkelt!
Dagen började med att jag klädde på mig springkläderna och stack till gymmet och tillika jobbet, samtidigt som resten av familjen åkte åt sitt håll. Passet för dagen var egentligen ett Bodypump pass, men eftersom jag inte är pumpinstruktör körde jag ett styrkepass med skivstång i Tabata format istället. Kul för mig - och förhoppningsvis kul för deltagarna också! Efteråt var vi i allafall riktigt svettiga, glada och genomarbetade. Vilken rivstart på dagen! Därefter körde jag igenom spinningpasset som jag ska ha i morgon, bara för att kolla att musiklistan och upplägget skulle funka. Och det gjorde det! Muskien verkar jag ha lyckats bra med kändes det som, så det kommer nog bli ett bra pass. På med springkläderna igen och så hem och in i duschen.

Efter lite mat och några telefonsamtal landade jag i soffan med en bok. Vet inte när jag bara satt och läste senast?! Flera år sedan känns det som. Vilken fantastiskt skön eftermiddag! Alldeles tyst i huset och jag har bara mig själv.

Funderar lite vidare. Det kanske är konstigt eller fel att tycka att det är skönt att vara ensam? Det finns ju hur många människor som helst därute som är ensamma jämt. Som inte har nån familj. Som skulle göra vad som helst för lite sällskap. Och så sitter jag här och tycker att det är skönt, trots att jag har allt det där. Så paradoxalt egentligen. Fast å andra sidan är det väl just det som är grejen. Att det aldrig blir lagom. För oss som är mitt uppe i jobb och familj är ensamhet en bristvara, något sällsynt. Därför uppskattar jag en stund i ensamhet ibland, bara för att det är just så sällsynt. Hade jag varit ensam jämt hade det ju inte alls varit skönt! Och i morgon kommer familjen hem och då får jag tanka kramar och kärlek igen. Det kommer bli det bästa med helgen, när de kommer hem. Men fram tills dess ska jag ha det skönt och njuta av stunden just nu. Utan dåligt samvete. Kanske att jag häller upp ett glas rödvin också....

Och i morgon - efter spinningpasset - då blir det härligt! Och massor med kramar!!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar