onsdag 7 januari 2015

Kan skador vara till nytta??

En helt retorisk fråga naturligtvis. Jag väntar mig inget svar. Spontant känns det fel att svara Ja, att skador kan vara till nytta. Men ändå, nu efter en tid med en skada som nu är i avtagande har jag börjat fundera.
Förra året var mitt bästa löparår hittills. Allt gick bra, jag nådde mina mål (nästan) och jag sprang flera väldigt bra och roliga lopp. Träningen gick bra och jag hade uppnått ett bra flyt och en bra stabilitet.

Och då, mitt i flytet liksom, känner jag i slutet av november en liten svagt olustig känsla i vänster höft på baksidan. Piriformis för er som är specialintresserade. Det är nog inget tänker jag och springer vidare, springer en runda till och kanske ytterligare någon innan det tar STOPP. Därefter följer naprapatbehandlingar, stretchövningar, alternativ träning och ingen löpning på flera veckor. Med detta börjar jag fundera, och en tanke som jag under ganska lång tid har slagit undan, pockar på och lämnar mig inte ifred. Att jag borde ha stretchat tidigare!

Jag vet att expertisen är oense om stretchingens nytta. Själv har jag varit så nöjd med att det har varit så kul att springa så jag har på något vis förbisett att det finns ett moment kvar när jag kommit hem. Ibland har jag tänkt att jag borde, men sen snabbt tänkt; nästa gång,och experterna är ju inte ense så det spelar nog ingen roll. Men det gjorde det!!

Och mitt i detta ofrivilliga avbrott i löpningen har jag då dragit denna uppenbara slutsats; att aldrig mer slarva med stretchingen. Och en sak till, jag börjar tro att formen faktiskt kan gynnas av en period med lättare träning. Många planerar in dessa perioder i sitt träningsschema enligt olika intervall, men själv har jag aldrig känt behovet utan tränat ganska konstant. Nu, när jag börjat springa igen och känner att det faktiskt fungerar och går ganska bra, tror jag att detta avbrott kan ha bidragit till den inspiration och glädje över löpningen jag känner just nu. Denna livsnödvändighet är inte självklar, men den är likaväl nödvändig, och måste vårdas. Ska nog planera in nån mer lättare period under detta året, kanske direkt efter tävling? Oj, vad klok jag blev under dessa veckor!



Detta är numera min favoritövning. Bilden hittade jag på runnersworld.se

1 kommentar:

  1. Jag håller med, älskar den övningen (ingår även i yoga).
    Vill man fördjupa den, kan man lägga pannan i golvet, eller ta upp det andra benen med ena handen (resten i samma position, kanske lite mer upprätt överkropp). Det tar gott även på motsatt höftböjare. :-)

    SvaraRadera