måndag 12 januari 2015

Skövde, Here I come!!

Då var det äntligen gjort! Anmälan inskickad och avgiften betald till Skövde 6-timmars den 7 mars!
Förberedelserna har naturligtvis redan pågått ett tag, men pga höftskadan har jag avvaktat med anmälan, tills läget var under kontroll igen. Det tror jag att det är nu! 

6 timmar löpning..... Det låter nästan omöjligt. Jag har visserligen sprungit 50 km lopp tidigare och då sprungit på 5:50. Men 6 timmar, det är skillnad det! Tänk att dessa 10 min kan göra så stor skillnad i huvudet. Hjärnan är bra underlig!

Förberedelserna är som sagt i full gång och jag tror att det är följande faktorer som kommer vara avgörande för mig:
* Att orka vara igång i 6 timmar.
* Att kunna äta under tiden. Och efteråt.
* Att det inte kommer vara alltför kallt. Eller regnigt för den delen.

Vädret kan jag inte påverka så det lämnar jag därhän och ägnar istället mitt fokus på det jag faktiskt kan göra något åt. 
Orka vara igång i 6 timmar är egentligen ganska enkelt. Det kräver bara träning! Fast väldigt mycket träning, och här fick jag pga skadan ett väldigt ovälkommet avbrott mitt under viktigaste uppbyggnadsperioden. Det kan omöjligt tränas igen, och jag får utgå där jag är ifrån idag. Dessutom så konkurrerar jobb, familj och övriga livet med den tid som kan läggas på träning så i verkligheten är pusslet lite mer komplicerat. Men jag ska göra allt jag kan, med de förutsättningar jag har!

Att kunna äta under tiden loppet pågår är också en träningssak, förstås. Men det är så svårt!! Under mina vanliga långpass kan jag klämma i mig nån gel och det brukar funka hyggligt. Men ju längre jag håller igång desto svårare brukar det vara att äta. Två, möjligen tre gel klarar jag men sen tar det stopp. Och här behövs mer energi än så. 
På Lidingö Ultra serverades RisiFrutti och det var ganska ok, några chips slank också ner och det funkade också. Jag såg en kille som hade med sig en paprika som han åt nånstans efter 3 mil. Det såg ganska kul ut, och inte kan det ha gett så mycket energi heller. Tror jag skippar paprikan. Undrar om man klarar 6 timmar på chips och risifrutti?? För det är stor skillnad på 5:50 och 6 timmar!

Fortsättning följer....
Hemma igen efter gårdagens långpass. Härlig runda i mycket snö, kommer göra susen för Skövde 6-timmars!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar