torsdag 15 januari 2015

Mina nya följeslagare

Äntligen har mina nya vapendragare anlänt och anslutit sig till den lilla gruppen trotjänare som hjälper mig att prestera stordåd på varje springtur.

Tatatadam!!! Får jag presentera mina nya Asics GT-1000:

Inga konstigheter på något sätt. Kanske en av Sveriges vanligaste löparskor, skulle jag tro. Men det spelar ingen roll, för mig är de nya och det är väldigt roligt med nya skor! Dessutom är de som ni ser mörkt fuchsiarosa med detaljer i limegrönt. Jag vet inte om jag någonsin har haft så snygga springskor!?! Att de är snabba, sköna och liksom bär mig fram tar jag bara för givet. Ska testas inom väldigt kort!
Jag tillhör inte gruppen löpare som har behov av så många par skor. Jag tycker om att använda mina grejer tills de är slut och försöker byta först när det är utslitet på riktigt, även om jag nån gång har fuskat lite med det...

Kort sagt kan man säga att jag har tre typer av skor som används parallellt:
* Ett par med mycket dämpning för långpass. Dessa!
* Ett par tunnare, lättare för kortare och snabbare pass. Just nu Asics DS-Trainer 19.
* Ett par trailskor som även används för orientering. Just nu Adidas Adistar Raven.

Skorna kompletteras sedan med broddar som man bara drar på, och ett par tjockare strumpor i ull, så fungerar det alldeles utmärkt även på isiga vintervägar. Ser alltså inget behov av dubbade skor, åtminstone inte på mina breddgrader (södra Stockholm). Jag har heller inte hakat på den minimalistiska trenden även om jag inte på något sätt förkastar den. Jag trivs helt enkelt väldigt bra i skor med viss dämpning. Vattentäta skor med tex GoreTex gillar jag inte heller. Jag springer mycket i skogen och vill att vattnet ska kunna komma ut om jag trampar ner i nån pöl, inte stanna kvar i skon.

Inför Skövde 6-timmars funderar jag både på val av skor och kläder i övrigt. Ska man springa i sex timmar kan man inte få blåsor efter fyra. Dessutom ska det kännas skönt i alla fall huvuddelen av tiden. Jag vill använda min kraft till att springa, inte störas av onda fötter. Eftersom det är en varvbana kan man enkelt lämna grejer vid varvning vilket medför fantastiska möjligheter för en obeslutsam människa. Min tanke just nu är att ha med två par och byta mellan. Kanske springa med favoritparet tills de inte är sköna längre och sedan byta? Eller byta varannan timme? Eller byta efter halva tiden?

Hur hade Du gjort?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar