fredag 3 juli 2015

Bland tomtar och troll

Så var midsommarhelgen nästan slut och då upphörde även regnet. Vad skönt! Måsta springa lite innan det drar igång igen. Gårdagens runda avnjöts i hällregn och snålblåst, fullt möjligt men ändå helst inte. Eftersom jag befinner mig hemma i Småland tänkte jag kolla in nån gammal runda. Begav mig därför genom byn, mot motionsspåret uppe på Garpe. På Garpeberget där jag har sprungit hundratals rundor genom åren. Pestrundor under tvång under skoltiden, rundor för att bli av med övervikt under tonåren och älsklingsrundor som jag sprungit helt frivilligt bara för att jag kan, och för att jag älskar att springa.

Numera finns det troll på Garpe. När jag bodde här fanns inga troll, eller gjorde det? Iallafall inga sådana som finns nu. Jag kan minnas ett det fanns en gammal gubbe som gick omkring lite överallt. Kanske var det ett troll? Eller så var det bara en gammal ensam man som fanns. Vem vet, han är borta sen länge så jag kommer nog inte få veta.

 I vilket fall, på väg upp på berget går man igenom trollskogen. Och här bor trollen! Här har de samlats. Säkert uppemot hundra stycken, in mellan träden så de nästan inte syns, och andra precis vid stigen så man kan ta på dem. Jättelustig samling, en del är små, andra jättestora. Oväntat, men ändå inte. De passar in och de verkar trivas, hoppas de har bosatt här sig för alltid. Vore tråkigt om de skulle flytta.



Väl uppe på berget finns ett elljusspår. Ett sånt som byggdes överallt på sjuttiotalet. När man letade upp de största backarna och drog spåret precis där. Backarna finns kvar, men skogen är rensad så det såg ändå inte ut som innan. Fast det är nog bättre nu egentligen, nu ser man mer av utsikten. Jag sprang ett varv. Inte långt alls, men ändå fullt tillräckligt. Jag var trött i benen efter rundan igår och ville mest ut och kolla läget lite.


På kvällen ville småtrollen också se trollen så då tog vi en tur till. De har varit där tidigare men det var länge sedan och nästan glömt. Därför blev det en utflykt med många nya intryck. 
Många kolla! Många wow! Och många coooooolt! 

Härlig avslutning på midsommarhelgen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar