onsdag 22 juli 2015

Jag har fått pippi på frön och nötter

Ja ja, jag vet att nivån inte alltid är så hög. Men det är ju sommar och ledigt så jag måste få flippa ur lite. I vilket fall, just nu älskar jag att experimentera med frön, nötter och alla möjliga små korn och andra roliga ingredienser. Kanske just för att det sommar och ledigt och tiden helt enkelt finns för experiment och annat?!
Förra veckan gjorde jag jättegoda chokladbollar av cashewnötter, hasselnötter, dadlar, cocosolja, några havregryn, rå kakao och kanske något mer som jag inte kommer ihåg nu. De blev så goda så de inte var klokt. Nyttiga också! De var med på fjällvandringen, fast bara i början, sen var de slut.

Müsli och granola är också kul. Stora tjejen ville köpa ett paket när vi var och handlade för ett tag sedan. Själv hisnade jag av priset, nästan 50 kr för ett litet paket med typ 5 portioner granola i. Men eftersom jag är en mamma som inte alltid kan säga nej så hamnade paketet i korgen. Fast aldrig mer! Den var hur god som helst, hon hade rätt. Men 50 spänn för något så "enkelt"? Och så litet? Hm. Borde kunna kopieras.

Jag kollade i nån bok och lite på nätet och så testade vi allt möjligt. Vi har gjort både jättegoda, och lite mindre goda varianter. Slutsatsen är att man faktiskt kan blanda nästan hur som helst och det blir väldigt bra. Mitt grundrecept är ungefär detta:

5-6 dl blandade gryn. Havre, bovete dinkel....
ca 2 dl grovhackade div nötter och frön. Hasselnötter, mandlar, pumpakärnor, solroskärnor....
Ev nån smaksättning tex kanel, kardemumma, kakao
Ev nån annan smaksättning, cockosflakes, äppelringar, torkade blåbär, tranbär, svarta vinbär. Eller nåt annat.
2 msk vatten, 2 msk cocosolja och lite honung kramas in i grynblandningen.
Rosta ca 15 min i ugnen.
Klart!

Detta är ju självklart ingen raketforskning och många har såklart gjort detta före mig. Men ändå, man känner sig väldigt nöjd med sig själv, och det är väldigt kul när man kan få ihop nåt som blir jättebra fast det är så enkelt. Och att känna sig så där präktigt nöjd med sig själv är ju ganska härligt i bland. Eller hur!?!
Pip pip...


Senaste varianten, med svarta vinbär och cocosflakes. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar